torsdag 19. desember 2013

Hode/byste

                                                                 

                                                      Hode


Vi fikk en oppgave i keramikk hvor vi skulle lage et hode eller en byste med naturlige proporsjoner.  Vi brukte verktøy, materialer og teknikker på en hensiktsmessig og forsvarlig måte. Refleksjoner omkring prosessen og de valg som er gjort med hensyn til utførelsen av bysten, er at den må stå støtt, være hul og ikke ha luftlommer.

Når jeg jobbet med å lage bysten brukte jeg brun leire. Jeg brukte et sponplateunderlag med stang til å forme leira rundt. Jeg brukte matpapir rundt stanga slik at jeg fikk løftet av hodet før tørking. Jeg startet med hovedformene og plasserte sentrale deler av nesen, ørene og øynene før jeg startet med utformingen av detaljene rundt neseborene, øynebrynene  og  øregangene. Vi skulle modellere et selvportrett eller bruke en av medelevene som modell , men  jeg valgte å modellere Buddha.  Jeg malte bysten med akrylmaling.   
                                                  Bilde før maleprosessen ble satt i gang

Bilde etter maleprosessen 





                                                          Torso 


Her skulle vi lage en skulptur av kroppen uten armer, hode og bein. Jeg brukte hvitleire og jeg valgte å forme en damekropp og en barnekropp. 

                                                    Her er to bilder av damekroppen


                   
                                                         Her er to bilder av barnekroppen

                                                
                                                 Her er et bilde av både dame- og barnekroppen 


Jeg er ganske fornøyd med bysten og torsoen jeg lagde. jeg synes det var lettere å lage torsoen enn hodet, fordi den måte ikke være like detaljert. Det var vanskelig å lage ører, munn og nesebor, men nå har jeg lært hvordan det skal gjøres. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar