fredag 11. april 2014

Kollasjer

                                      Kollasjer fra stilhistorie. 

Vi har fått en oppgave hvor vi skulle lage 2 digitale kollasjer med tema fra 2 ulike stilepoker. Kollasjene kan bestå av foto, tegninger og maleri. Jeg har brukt Photoshop som verktøy for å lage kollasjene. Kollasjene skulle være i A4-format og oppløsningen skulle være 300ppi.

Det var viktig at stilebokens kjennetegn kommer tydelig fram, derfor skulle vi ha minst 7 karakteristiske bildeelement fra epoken. Jeg har brukt bildene fra nette og laget 2 kollasjer og jeg har funnet det bilde fra google , men noen bilder har jeg brukt det samme på både kollasjer. Jeg valgte barokken og renessanse. Jeg brukt et skjell bilde av Venus fra Botticelli. 

Her er begge Kollasjene som jeg har laget.


Renessanse (1350-1580) var opptatt av astronomi, matematikk, biologi og fysikk. Det var mer fokus på mennesket og vitenskap. Renessanse var reaksjon mot religiøs livssyn.
Leonardo da vinci han var forsker, vitenskapsmann, arkitekt, ingeniør, oppfinner, billedkunstner og billedhogger.
Michelangelo malte bildene i Peterskirken i Roma og han var en italiensk billedhugger, maler, arkitekt, poet og ingeniør.

Barokken (1550-1680) Frankrike var mest folkerike land og fransk kultur ble ledende i Europa. Ludvig ‘’ solkongen’’ var Europas mektigste monark.  Interiøret er overdådig speil, gull og takmalerier. Alt skulle se dyrt ut.  

Jeg synes jeg har laget en bra kollasje, men jeg har byttet om på noen bilder. Fordi de hørte til feil epoke. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar